Cu Cirese la Urechi

Enter OCD

Posted on: 20 October 2011

Se poate ca in fuga catre plata unei datorii morale sa capat vreo boala psihica?

Pe Elio l-am cunoscut la prima vizita in Italia. Ne-a fost ghid si sofer. Apoi cand ne-am hotarat sa ne mutam aici semipermanent, ne-a fost de mare ajutor. A umblat la fel de mult ca si mine atunci cand cautam chirie, a fost omul potrivit cu cunostintele potrivite atunci cand ii cautam de lucru lui Moldo. Ne-am promis ca impreuna vom face tot posibilul sa ii multumim pentru ajutorul pe care ni l-a dat atunci cand nu aveam pe nimeni. Intr-o vreme, nu demult, eram chiar ingrijorata ca vremea rasplatei nu mai vine, ca nicicum omul asta nu are nevoie de ajutorul nostru, ca sa ne spalam cumva recunostinta. In sensul asta, de cand ne-am mutat in chirie, adica de cand a venit si Moldo aici, in fiecare saptamana il chemam pe Elio la masa. Apoi s-au copt castanele.

Cand Elio ne-a rugat sa il ajutam cu castanele, ne-am bucurat ca in sfarsit putem sa facem partea noastra dintr-un contract mut de intrajutorare. Asa ca in fiecare weekend, sambata dupa pranz si duminica intreaga, Onnah si Moldo coc castane in Italia. Moldo coace si Onnah vinde.

Incetul cu incetul insa, am ajuns sa fim implicati din ce in ce mai adanc in afacerile palpitante ale prietenului nostru. Dupa castane, care sunt activitatea principala, Elio se gandi ca poate reuseste sa vanda si ceva zacusca pe sub mana. Adica mna, daca o afiseaza asa, ostentativ pe masa pe care vinde castanele, sub pretextul ca zacusca+castane=love, nu s-ar gandi nimeni niciodata ca sub masa ar putea sa existe 30 de borcane de zacusca asteptand sa fie vandute. Si daca langa zacusca ar mai pune pe masa la gustat, sub aceeasi formula magica si un pic de dulceata de gutui, masa ar rezista inca. Hmm, dar daca…. cumpara el si 300 kg de ardei si ii pune sub otet, ii asorteaza la dulceata, la zacusca si la castanele coapte, asa-i ca nimeni nu ar banui vreodata ca el de fapt are autorizatie doar pentru castane ca si agricultor??? Sigur ca nu.

Bineinteles ca facutul conservelor imi cade mie la tragerea la sorti, dulceata inclusa. Imi place sa pun chestii pe iarna de cand am ganduri de familie cu Moldo, asa ca ma bucuram ca datorita\din cauza concediului medical cu deget rupt al iubitului, conservele le vom face impreuna, deci impuscam vreo trei iepuri dintr-o data: il ajutam pe Elio, punem chestii pe iarna, pentrecem timp impreuna. Dar cand am ajuns la locul de infaptuit conserve nu-mi venea a credere ochilor ca poate exista o asemenea adunatura de chestii inutile imprejurul cuiva. In curtea lui Elio exista un solar imens care probabil ca la un moment dat producea legume. Solarul e umput pana la refuz cu carti, mobile vechi, sticle, papusi, borcane etc. In curte mai exista si un cort: aceeasi situatie. In aceeasi curte mai avem si: un munte de damigene, un munte de cutii, un altul de paleti- In fata casei sunt insirate mii de chestii care nu se leaga: ligheane, 2 mese, o masina de tocat, multe cutite, cutii cu legume uscate, stricate, tot felul de oale sparte, 3 chestii care seamana cu ladele de zestre de la bunica de la tara. OMFG, niciodata nu am vazut atatea chestii nefolositoate, absolut inutile, amestecate, vechi, diferite. ca la Elio in garaj. Era ca intr-un horror wonderland. Trei zile, doar ca sa spele vreo oala imensa, Elio trebuia sa mearga in cealalta parte a orasului unde inchiria un garaj care avea trasa o conducta de apa…ilegal, pentru ca in casa in care locuia, desi avea apa, nu avea acces la ea din cauza chestiilor care erau peste tot. Totul era in ideea: daca ai nevoie de un ciucur pentru lampa de noptiera din dormitor de culoare albastru inchis cu fir argintiu, aveai toate sansele ca in 9 zile sa il gasesti in adunatura de chestii din casa lui Elio. Gaseai orice, in timp maxim din cauza ca nu aveai acces niciunde.

Asa ca apuca-te Onnah si curata puful de pe 30kg de gutui, ca reteta speciala a lui Elio presupune a nu se arunca de la gutui decat puful, restul folosim, folosim. Ok, ai curatat o zi intreaga pe ceas puful, acum taie toate legumele(in valoare de 120 euro, adica vreo 70 kg de chestii)in bucatele mici-mici-mici. Ok, coace, coace, coace. Pune in borcane, adauga la raft. Moldo mesteca, pentru ca mereu era ceva cocand pe foc. Si toate astea intr-un peisaj absolut horror.

Acum, eu nu sunt clean-freack, insa dupa trei zile de improvizat linguri din furculite de plastic, tocator dintr-o bucata de gresie, detergent de vase din solutie pentru calcat rufe, dupa trei zile de impins cu picioarele lucrurile dintr-un garaj, ca alte lucruri sa incapa acolo, dupa trei zile fara sa ma pot spala pe maini in timpul zilei, iar ca sa merg la baie, sa fiu nevoita sa cumpar de fiecare data cate ceva de la un bar din apropiere. asta-seara am ajuns acasa si am avut o cadere nervoasa. Dupa multa vreme, asta-seara am plans mult si bine fara sa ma opresc, scarbindu-ma si de cana de cafea ramasa nespalata de azi-dimineata. Asta-seara incerc sa neg OCD-ul care si-a facut loc in sistemul meu psiho-somatic. Nu, nu voiam sa devin clean-freack, voiam doar sa scap de ceva datorii morale.

3 Responses to "Enter OCD"

de la Cluj, am fost cu gândul la tine cât curățai gutui și coceai castane și mă minunam de cantitățile pe care le-ai despufuit și tocat. știam că va veni vremea plății către Elio, dar noi presupuseserăm că va fi mai la bătrânețea lui, când va trebui să îi curățați mizeriile. nu am fost foarte departe cu presupunerea, doar că a venit mai repede, într-o formă diferită. eu am căpătat OCD de acasă, de la Certej, unde peisajul seamănă cu ce ai descris tu la Elio. în copilărie eram împotriva curățeniei perfecte, fiindcă Angela mereu stătea îndoită de spate să adune scame de pe covor sau se apuca să rearanjeze obiecțele din casă care stăteau ok și înainte. mi se părea că era absolut inutil ce făcea. putea aspira în 2 minute și apoi să lase totul cum e și să facă altceva. apoi, la Certej, am văzut extrema cealaltă: totul în haos și concentrare doar pe activitățile de strictă utilitate imediată, nu estetică. facem mâncare, dar nu și curățenie, căutăm ce ne folosește și folosim, dar nu punem lucrurile în ordine să le găsim ușor data viitoare. cumva, între influențele astea, după multe frustrări și plâns, am ajuns să mă decopăr pe mine, care-s undeva la mijloc. sunt zile când las tot în haos fiindcă mai important e să rezolv chestii decât să fac ordine și curățenie și altele când pun tot la loc pentru că altfel nu aș mai reuși să rezolv chestii. e mai ușor când scapi de prezența oamenilor care sunt pe filme din astea extreme, dar cumva trebuie să învățăm să le facem față și lor, fără lacrimi și nervi, ci cu înțelegere, fiindcă oamenilor ăștia le e foarte greu acolo, la ei în cap, unde e fie prea ordine, fie haos.

aș vrea puțină dulceață de gutui. 🙂

O sa ai dulceata de gutui 😛 mai stii cand vorbeam cu tine pe Fb si ti-am zis ca fug pana la baie si am lipsit mai bine de o jumatate de ora pentru ca ma apucasem de spalat dulapurile di bucatarie?? I freacked out cand mi-am dat seama ce am facut. Acum incerc totusi sa ma potolesc, dar mai am excese din astea; acum 3 zile am vrut sa scutur covorul din bucatarie si am ajuns sa il spal in baie, impreuna cu covorasul de la baie si un prosop. Asta doar pentru ca erau singurele chestii din cosul de rufe. O sa ma calmez incet incet. Gasitul jobului va rezolva totul.

[…] parinteasca (2 etaje, cateva sute de metri patrati, curte imensa etc), insa din cauza caracterului putin dezordonat reuseste sa incendieze casa parinteasca intr-o seara, lasand o soba nesupravegheata. Se decide sa […]

Leave a Reply

pe Caprarii

Cele mai noi

Calendar

October 2011
M T W T F S S
« Sep   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 4,652 hits
